Vsako obdobje nas nekaj nauči, vsak čas prinese nova spoznanja. Današnje generacije študentov, bodočih modnih in tekstilnih oblikovalcev, so zrasle s prav posebno izkušnjo, ki jih je zavedno ali nezavedno spremenila in bo prav gotovo pustila pečat v njihovem ustvarjanju. Doživeli smo nekaj, za kar pravijo, da lahko doživiš samo enkrat v življenju.
Prav vsak ustvarjalni in oblikovalski projekt, posebej v modi, je odziv na čas in trenutne okoliščine. Vsako kolekcijo, vsako prelomno modno revijo ali kreacijo moramo analizirati, gledati, videti in razumeti v kontekstu časa, prostora in okoliščin. Danes, ko na stvari, vezane na pandemijo, že gledamo iz distance, pa nekatera vprašanja še vztrajajo in (p)ostajajo univerzalna: Kako na novo definirati vsebinsko ozadje svojega oblikovalskega dela, ko se (lahko) zamajejo temelji vedenja, sistemov in možnosti ustvarjanja? Kam gremo? Kaj je prav in kaj ne, kaj je res in kaj ne, kaj je prava vrednost, kaj zaresna vrednota? Študentje, mladi oblikovalci skozi projekte danes še bolj kritično komentirajo, kje je potreben nov, drugačen pogled na stare stvari, na obstoječe dogme, ostanke drugih časov, načine delovanja, razmišljanja.
Spremembe poganjajo napredek in vsaka kriza prinaša priložnosti. V modi in modni industriji smo najprej ugotovili, da dobrine niso samoumevne. Zavedeli smo se krhkosti določenih segmentov industrije, doživeli propad veliko blagovnih znamk in podjetij. Na novo smo začeli ceniti kvaliteto. Ugotovili smo, da se je pomembno zazreti vase, v svojo lokalno skupnost, poiskati trajnostne in obnovljive vire. V oblikovanju so se postavile nove meje in mejniki.
Oblikovalski projekti, nastali med in po pandemičnem času, nagovarjajo k razmisleku in postavljajo nova merila v pristopih k oblikovanju, v materialih, ki jih uporabljamo, v možnostih in kontekstih sodelovanja, komuniciranja, prezentacije, akcije in reakcije, tudi v pojavnih oblikah umetnosti in mode. Sodobna trajnostna moda je danes tu, je zaresna, nujna in kreativna. Oblikovalski odgovori študentov in vodilnih imen področja so inovativni, drzni in aktualni, aktivno vključujejo koncepte upcikliranja, recikliranja, ponovne uporabe, uporabe sodobnih tehnologij, reinvencije tradicije in ročnih del, novih pristopov in hibridnih rešitev.
Spremembe so se zgodile vsem, tudi tistim najbolj zadržanim. Danes marsikje vidimo izjemen kreativni pogum, prilagodljivost, iznajdljivost in mojstrstvo. Morda smo postali drznejši, odločnejši in načelnejši, morda pa zgolj bolj spoštljivi do sebe in okolja. Trajnostne in etične vrednote postajajo del nas, v modi vse bolj in bolj pronicajo tudi v širše javno mnenje, kjer podpirajo osveščeno oblikovanje, so deli poslovnih načrtov, nacionalnih strategij. Take spremembe so dobre.
Spremembe, ki so nas na začetku hromile, sedaj dajejo krila novim generacijam oblikovalcev, ki k svojemu delu pristopajo še bolj odgovorno in celostno. Optimizem je na mestu. Na področju izobraževanja vsak dan vidimo navdušujoče kolekcije, premnoge male in velike ideje, ki navdušujejo in bodo v prihodnje poganjale industrijo naprej.