VEJICA ZA PRIHODNOST
COMMA FOR THE FUTURE / prof. Elena Fajt
Moda je pomembna sooblikovalka podobe današnjega sveta in nove realnosti, prežete s številnimi socialnimi, ekonomskimi, političnimi in ekološkimi problemi, ki kličejo po novih, bolj celovitih pristopih. V modo se vključujejo prakse in vsebine, ki odpirajo nove razsežnosti in jo usmerjajo v sooblikovanje trajnostne prihodnosti. V tej smeri se vse večji poudarek daje na možnosti, ki jih odpirajo digitalizacija, biotehnologija, elektronika in eksperimentiranje z novimi tehnologijami.  

V koronskem in postkoronskem času je v ospredje stopila virtualna realnost, virtualna moda, digitalno oblikovanje in digitalno prototipiranje, ki pripomorejo k bolj trajnostnemu načinu dela, nižjim proizvodnim stroškom in časovni optimizaciji, obenem pa izboljšujejo tehnike vizualizacije in odpirajo nove kreativne možnosti. To področje je vse bolj privlačno, saj ponuja vznemirljive priložnosti, neskončne ustvarjalne možnosti in ustvarja izkušnje, ki se zdijo resnične.

Modna industrija je vsekakor pripravljena na veliko tehnološko inovacijo, ki jo ponujajo razširjena resničnost, mešana resničnost in navidezna resničnost. The Fabricant, prva digitalna modna hiša, Guccijeve virtualne superge Virtual 25, digitalni supermodel Shudu Gram, digitalne kolekcije za videoigre blagovnih znamk Balenicaga, Chanel, Gucci, Versace, Milanski digitalni teden mode, aplikacija Nike Fit, postajajo norma. Uporaba holografskih vizualizacij, ogledal za razširjeno resničnost, avatrjev, haptičnih rokavic, kot tudi uporaba umetne inteligence bo postala del mode prihodnosti.

Bliskovitost inovacij, ustvarjanj prihodnostnih vizij in prezentacij, ki jih podpirajo različna digitlana orodja, se odvija čedalje hitreje.  V tem hitrem tempu pa se je treba upočasniti, postaviti vejico, kot pravi napovedovalka modnih trendov Lidewij Edelkoort: »Vejica je kot misel ali haiku; predmet, metafora ali trenutek, ki pomaga upočasniti in se osredotočiti.«

Osredotočenost in premislek nas vodita v bolj jasno sliko in celovito razumevanje, kje vse je potreben nov, drugačen pogled in pristop na obstoječe načine delovanja in vrednote. S tem premislekom se nam nehote zastavlja vprašanje, kaj pa če napredne rešitve, ki jih potrebujemo, niso v novih tehnologijah, temveč v simbiotskem odnosu z naravo, v odnosu, ki so ga skozi zgodovino oblikovale različne skupnosti po celem svetu.

Znanje o tem, kako živeti v sožitju z naravo in kako upoštevati krožnost bivanja, se manifestira tudi v novih biomaterialih, kot so na primer Piñatex iz vlaken ananasovih listov, Orange Fiber iz pomarančnih olupkov, Rain poncho iz krompirjevega škroba, ali v samorastočih materialih, kot je Biocouture, kombučino usnje oblikovalke Suzanne Lee, ali v materialu, podobnem svili – Microsilk, ki ga je podjetje Bolt Threads razvilo s postopkom biomimikrije pajkov. Sožitje z naravo mnogi raziskovalci, znanstveniki in kreativci vidijo kot osnovno vodilo v procesu nujnih planetarnih sprememb.

V tem procesu bo ključno delovanje v skladu z načeli sočutnega oblikovanja, sodelovalnih praks in odrasti. Izstopiti bo treba iz ustaljenih praks in spodbuditi inovativne in interdisciplinarne rešitve, ki bodo temeljile na etiki, empatiji ter čustveni inteligenci. Čas je, da postavimo vejico,
Fashion is an important co-creator of the image of today’s world and the new reality, imbued with numerous social, economic, political and ecological problems that call for new, more comprehensive approaches. Practices and content that open new dimensions and guide fashion co-creating a sustainable future are being incorporated. The possibilities opened up by digitisation, biotechnology, electronics and experimentation with new technologies are emphasised.

In the pandemic and post-pandemic period, virtual reality, virtual fashion, digital design and digital prototyping have come to the fore. These contribute to a more sustainable way of working, lower production costs, time optimisation, improved visualisation techniques and the opening up of new creative possibilities.

This field is becoming increasingly attractive as it offers exciting opportunities, endless creative possibilities and creates experiences that seem real. The fashion industry is undoubtedly ready for significant technological innovation provided by augmented, mixed, and virtual reality. The Fabricant, the first digital fashion house, digital-only trainers the Gucci Virtual 25, digital supermodel Shudu Gram, digital fashion collections for video games from brands like Balenciaga, Chanel, Gucci, Versace, Digital Milan Fashion Week, Nike Fit app are becoming the norm. The use of holographic visualisations, augmented reality mirrors, avatars, haptic gloves, and artificial intelligence will become part of the future of fashion. The swift development of innovation, the creation of visions for the future and presentations supported by various digital tools are happening faster and faster.

At this fast pace, however, it is necessary to slow down and to put a comma, as fashion trend forecaster Lidewij Edelkoort says: “The comma is like a thought or a haiku; an object, a metaphor or a moment that helps slow down and focus.” Focus and consideration lead us to a clearer picture and comprehensive understanding of where a new, different perspective and approach are needed in existing ways of operation and values. With this consideration, we involuntarily ask the question, what if the advanced solutions we need are not in new technologies but in a symbiotic relationship with nature, a relationship that has been formed throughout history by different communities around the world? Knowledge of how to live in harmony with nature and how to respect the cyclical nature of existence is also manifested in new biomaterials, such as Piñatex, made from fibres extracted from pineapple leaves, Orange Fiber, made from citrus juice by-products, Rain poncho, made from potato starch, or in self-growing materials like BioCouture, kombucha leather by designer Suzanne Lee, or silk-like material - Microsilk, developed by the company Bolt Threads using spider biomimicry.

Many researchers, scientists and creatives see coexistence with nature as a basic guide in the process of necessary planetary changes. Acting by the principles of compassionate design and collaborative practices will be critical in this process. Breaking away from established practices and encouraging innovative and interdisciplinary solutions based on ethics, empathy and emotional intelligence will be necessary. It’s time to put a comma,
Livingclothes
Maja Zupanc
Izkušnja ne-svobode kot kreativni potencial
Arijana Gadžijev
gaymer
Gašpar Marinič
KÍNTSÜGÍ
Kaja Bakan
Garnir2
Skupinski projekt
Roza
Neža Simčič
Shibori shranjevalnik
Skupinski projekt
Mala črna obleka
Skupinski projekt
Spremembe
Nataša Peršuh
Urbano tkanje
Skupinski projekt
Umazani posli
Hana Tavčar
Pravica do Sonca
Teja Šter
Kdo si, ko te nihče ne gleda?
Petja Zorec
Vivre
Petra Jerič
Re-Olimpija
Skupinski projekt
Instalacija skulptur iz odpadnega pletiva in keramike
Ajda Rep
Me-You-Us
Skupinski projekt
Inspired by Lamut: Ovratniki
Skupinski projekt
O prostoru
Marija Jenko
Mehke forme
Skupinski projekt
Večdimenzionalnost tekstilnih vzorcev
Sara Šmid
Med škarjeroko in klekljeroko
Špela Hudobivnik
Tekstilni objekti in performativna umetnost
Urška Medved
(RO)KOKOŠI
Uroš Topić
Kolaž
Skupinski projekt
Vejica za prihodnost
Elena Fajt
Tekstil gre skozi roke
Katja Burger Kovič
Zojatar
Zoja Muhič
Re-Videk
Anže Mrak
Modularna preproga in kolekcija sodobnih grafičnih vzorcev po vzoru Bauhausa
Tasja Videmšek